V roce 2015 jsme s Kirkem Hammettem a Davidem Karonem plánovali výrobu nového pedálu.
Kirk měl jasnou vizi. Chtěl, aby jeho první KHDK signature pedál byl replikou jeho osobního, lehce modifikovaného Tubescreameru. Jedná se o kus, který Kirk používá prakticky po celou svou kariéru a je pro něj naprosto zásadní a nepostradatelnou součástí vybavení. První myšlenka tedy byla vyrobit zvukově přesnou kopii Kirkova TS-808 pedálu z roku 1979. I když se nám všem ten pedál líbí, nikdo se nechtěl spokojit jen s pouhou kopií a chtěli jsme z této myšlenky vyždímat maximum.
Rozebrání na atomy
Můj plán byl udělat dokonalou repliku, pohrát si s výběrem každé jednotlivé součástky tak, aby výsledek byl co nejblíže pedálu, který mi Kirk poslal. Pak jsem přidal pět páčkových přepínačů, které modifikovaly zvuk v těch oblastech, kde jsem to považoval za přínosné a užitečné. Přibylo tedy pět switchů: pro basy, výšky, středy a dva switche pro tři různé úrovně komprese. Navrhl jsem, že Kirk s tímto rozpracovaným signature pedálem stráví nějaký čas a nastaví přepínače tak, aby celek stoprocentně splňoval jeho představu ideálního Tubescreameru. Switche byly navrženy tak, aby v horní poloze byly jejich funkce deaktivovány. V nastavení „všechny switche nahoru“ to tedy byla zvukově dokonalá kopie Kirkova pedálu.
With a little help from my friends
Jak už jsem zmínil, bylo důležité, aby přidané switche na prototypu byly navrženy co nejužitečněji. Proto jsem požádal o pomoc kámoše, skvělýho kytaristu a zkušenýho producenta Miloše Dodo Doležala. Strávili jsme hodiny a hodiny v jeho studiu Hacienda testováním prototypu s různými kytarami a různými typy zesilovačů i porovnáváním s jinými pedály. Na konci tohohle procesu jsme získali něco fakt úžasnýho, pedál, který byl díky přepínačům tak univerzální, jako nic co jsme dosud vyzkoušeli.
Další krok: necháme rozhodnout Kirka
Plán byl takový, že Kirk zvolí svojí kombinaci přepínačů a já to podle něj zapojím „natvrdo“ ve finálním pedálu, který bude mít, stejně jako jeho předloha, pouze 3 potenciometry, Drive, Tone a Volume. Byl jsem připraven i na to, že zvolí nastavení „všechno nahoru“ což by odpovídalo jeho původnímu pedálu. V tom případě by to sice byla „jen“ replika, ale alespoň bych měl jistotu, že jsem pro věc udělal maximum a že výsledkem je skutečně Kirkův ideální pedál.
Kirkova překvapivá reakce
Nicméně, Kirkova reakce byla úplně jiná, než kdokoliv z nás očekával. Po nějakém čase stráveným s pedálem a tweakováním s přepínači řekl, že nechce měnit ….NIC! Jeho přesná slova byla: "Je to skvělý právě takhle, s těmi pěti přepínači. Každý ten přepínač tam má smysl. Je to jako vytvářet pokaždé svůj vlastní Screamer.“ Rozhodl, že každý kytarista si zaslouží stejné privilegium, jako se dostalo jemu: být vývojářem svého vlastního tónu.
Přestože mě na začátku ani nenapadlo, že by ve výsledku měl náš Ghoul Screamer mít 5 přepínačů, nakonec to dává dokonalý smysl. Kytaristé by měli vědět, že s Ghoul Screamerem mají v ruce něco, co je běžně dostupné jen pro top umělce ve chvíli, kdy vzniká pedál přímo jim na míru. A nebo ve výběrovém custom shopu, kam si přijdou nechat vyrobit pedál podle jejich požadavků. My jsme tenhle luxus přibalili ke Ghoul Screameru a teď si ho můžete dopřát i vy.
Pedál po uvedení na trh sbíral jedno ocenění za druhým a byl dokonce zvolen „nejlepším novým pedálem roku 2016“ časopisu Music Radar.
http://www.musicradar.com/news/guitars/the-18-best-new-guitar-effects-pedals-of-2016-645610
Po velkém úspěchu Ghoul Screameru jsme na závěr roku 2017 přichystali jeho menšího, ale trochu hustějšího bráchu: KHDK Ghoul Jr. O tom napíšu víc příště.
Oba pedály můžete vyzkoušet a zakoupit u distributorů KHDK prakticky na celém světě a samozřejmě i v ČR.
Např. zde u Music city: https://www.music-city.cz/khdk-ghoul-screamer-79954.html
Anglická verze článku: https://www.khdkelectronics.com/news/detail/the-birth-of-ghoul-screamer-building-kirk-hammett-s-signature-overdrive/
Pro Muzar.cz
Tony Salva
Salvation Audio/KHDK